Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, participă alături de alți 8 parteneri din regiuni ale UE, la implementarea proiectului CycleRight (Îmbunătățirea politicilor de ciclism, cu accent pe rezistența la schimbările climatice, accesibilitate și siguranța), cofinanțat în cadrul Programului Interreg Europe 2021-2027, O.P 2 – Europa mai verde, O.S Mobilitate urbană cu zero emisii de carbon (www.interregeurope.eu).
Rezumat. Ciclismul în UE a crescut în ultimii ani, ceea ce poate fi atribuit mai multor factori, dar ceea ce este cert este că schimbarea comportamentală din timpul COVID-19 și cele 2,3 miliarde euro investite în ciclism de Fondul de Coeziune în perioada 2014-2020 au contribuit la acest fenomen. În acelasi timp, transportul urban generează încă un sfert din emisiile de CO2 din transport, iar 69% din accidentele rutiere au loc în orașe, subliniind importanța de a oferi cetățenilor o infrastructură suplimentară de ciclism bine dezvoltată și conectată pentru a oferi alternative sigure de transport.
Efectele directe ale schimbărilor climatice au adus alte provocări. În doar câțiva ani, întrebarea cum să integrăm evolutiile cu privire la ciclism în infrastructurile urbane albastre și verzi și cum să atenuăm efectele insulelor de căldură urbane în timp ce implementăm aceste evolutii a devenit o problemă cheie.
În plus, când vine vorba de accesibilitate, trebuie remarcat faptul că estimările indică peste 100 milioane de persoane cu diferite niveluri de dizabilități care trăiesc în UE, ridicându-se întrebarea: cum se poate raporta planificarea ciclismului la nevoile lor și ale altor grupuri sociale vulnerabile, incluzand persoanele in varsta și femeile?
În lumina celor de mai sus, s-au pus bazele unui parteneriat variat intre orașe și actori regionali în cadrul proiectului CycleRight pentru a îmbunătăți un set de instrumente de politică care vizează mobilitatea urbană durabilă pentru o economie cu zero emisii carbon, prin împărtășirea bunelor practici și cunoștințe privind infrastructura de ciclism rezilienta la schimbarile climatice, accesibila și sigura și integrarea celor invatate în activitatile lor organizationale. Aceste cunoștințe vor fi accesibile în Platforma de învățare a politicilor Interreg Europe și, de asemenea, vor fi introduse în Ghidul de planificare a ciclismului incluziv și rezilient la schimbarile climatice, de către Federația Europeană a Cicliștilor.
Activitățile de învățare interregionale ne permit să contribuim la utilizarea mai eficientă a celor 3,2 miliarde EUR planificate pentru Politica de Coeziune in perioada 2021-2027, fara a mentiona posibilitățile suplimentare ale Facilității pentru redresare și reziliență.
Obiectivul general al proiectului este de a oferi o contribuție semnificativă la decarbonizarea transportului prin trecerea de la transportul individual motorizat la ciclism ca mod sustenabil și cu emisii scăzute de carbon în zonele urbane, atât pentru nevoile de navetă, cât și pentru un turism durabil fără mașini.
Proiectul CycleRight abordează decarbonizarea sectorului transporturilor în zonele urbane prin promovarea dezvoltărilor legate de ciclism și îmbunătățirea calității dezvoltărilor durabile legate de ciclism care urmează să fie realizate în perioada de programare 2021-2027, prin schimbul de experiență și cunoștințe privind rezistența la schimbările climatice, infrastructură accesibilă și sigură pentru ciclism, pentru a contribui astfel la atenuarea efectelor negative ale schimbărilor climatice și la creșterea calității vieții.
Obiective secundare:
– Creșterea rolului și capacității părților interesate regionale de a concepe și implementa proiecte mai multe și mai bune legate de ciclism și pentru a contribui în comun la acțiuni regionale mai coordonate.
– Îmbunătățirea eficienței investițiilor care sprijină ciclismul prin schimbul de experiență: regiunile partenere vor obține o eficiență mai mare a investițiilor și proiectelor implementate prin utilizarea bunelor practici colectate în alte regiuni.
– Creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța evoluțiilor legate de ciclism, atât la nivelul UE, cât și la nivel regional/local
Lider de parteneriat: Organizația pentru Dezvoltare Regională și Economică Panonia de Vest (West Pannon Regional and Economic Development Public Nonprofit Ltd.), Ungaria
Parteneri: Federatia Europeana a Ciclistilor ASBL din Belgia (partener consultativ), Orasul metropolitan Bologna (Italia), Asociatia Letona a Cailor Verzi (Letonia), Consiliul de administratie judetean Blekinge (Suedia), Provincia Livorno (Italia), Regiunea Podkarpackie (Polonia), Orasul Deinze (Belgia) și Agenția pentru Dezvoltare Regională SV Oltenia (Romania).
Durata proiectului:
- Faza de baza (Core phase): 36 luni (1 aprilie 2024 – 31 martie 2027)
- Faza de urmarire (Follow up phase): 12 luni (1 aprilie 2027 – 31 martie 2028)
- Faza de inchidere a proiectului: 3 luni (1 aprilie 2028 – 30 iunie 2028)
Principalele activitati care se vor desfasura pe perioada implementarii proiectului cuprind:
Pasul 1: Înființarea grupurilor regionale de părți interesate (SG) și analiza contextului teritorial
Pasul 2: Implementarea activităților de învățare interregionale și regionale
Pasul 3: Integrarea cunoștințelor în Platforma de învățare a politicilor și în instrumentele de politici
Proiectul beneficiază de un buget total de 1.843.870,00 euro, din care 198.763,00 euro reprezintă valoarea alocată ADR SV Oltenia. Proiectul este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Detalii legate de acest proiect pot fi găsite accesând următorul link https://www.interregeurope.eu/cycleright .